2014-09-19

Månadsmedelpriset från Nordpool i augusti:
(SE1 – Luleå; SE2 – Sundsvall; SE3 – Stockholm; SE4 – Malmö)

SE1                  SE2                  SE3                  SE4

14 – Aug          34,54               34,54               34,55               34,61

Nätverkets pris påslag +2 öre/kWh

2014-09-18

 

…Det måste bli dyrare med el i Sverige för att branschen ska kunna göra de investeringar som krävs – oavsett vilket energislag det handlar om. Samtidigt kan vi behöva vänja oss vid betydligt mer volatila priser. Det var budskapet när landets energiexperter möttes på SvD Energy Summit i går.

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/el/hogre-elpriser-att-vanta-i-framtiden_3929648.svd

2014-08-19

Månadsmedelprisetpå Nordpool för juli blev för område 1-3 29,76 öre/kWh och för område 4 29,85 öre/kWh.
Elområdesindelningen ser du på: file:///C:/Users/Hans%20Berg/Documents/My%20Dropbox/Elomr%C3%A5den.pdf

Låga elpriser under våren

Ett milt vårväder och mer förnybar el har hållit nere elpriserna under perioden mars till maj, enligt en sammanställning från elbolaget Bixia. Spotpriserna har under perioden legat på i snitt 26,6 öre/kWh, de lägsta nivåerna sedan våren 2007. Det innebär att en villaägare har haft en ca 700 kr lägre elräkning under de tre månaderna jämfört med i fjol. Jämfört med motsvarande period 2008 var elpriserna bara hälften så höga.

Skutt uppåt på elpriset.

Elpriserna i Sverige har tagit ett skutt uppåt inledningsvis den här veckan. I förra veckan låg spotpriserna på mellan 25 & 35 öre/kWh på den nordiska elbörsen. I går steg priserna till nästan 47 öre. Anledningen är låg kärnkraftsproduktion och underskott i vattenkraftens magasin.

I vårt grannland Norge ligger däremot priserna betydligt lägre. Måndagens pris ligger mellan 14 & 37öre/kWh, varierande beroende på vårfloden.

Man bör kanske fundera över varför vårfloden i Sverige, med risken för omfattande översvämningar inte också gör att priserna kan hållas låga?

I dag den 28/5 ligger priserna i Sverige mellan 17 & 42 öre/kWh.

Elavbrott kostar samhället miljarder.

De stora elnätsföretagen Vattenfall, Fortum och Eon är de som har störst problem med långa elavbrott, enligt en rapport från energimarknadsinspektionen (EI).

Rapporten visar en oroväckande trend för avbrotten i tätorter och det kommer EI att följa upp i sin tillsyn. Överlag kan man konstatera att skillnaderna i leveranssäkerhet omotiverat stora såväl mellan olika nätföretag som inom dem.

Vattenfall toppar listan både när det gäller antal avbrott och antalet avbrott som varade längre än 24 timmar.

EI uppskattar kostnaden för elavbrott under 2012 till närmare 1 miljard kronor.
SvD 2014-02-25

Elnätsföretag hotas av miljonböter.

Dålig information från elnätsföretagen ger elkunderna onödigt höga elräkningar. Göteborg Energi riskerar t ex böter och är bland de tio elnätsföretag som nu kritiseras av Energimarknadsinspektionen och om de inte bättrar sig väntar dryga böter.

Problemen gäller dels informationskrav, dels tidskrav.

Det gäller hur elnätsföretagen informerar sina kunder som får s.k. anvisade avtal eller tillsvidareavtal. En avtalsform som ges till kunder som inte själva gör ett aktivt val.
Bland företagen sticker bl a följande företag ut:

Eon Elnät
Telge Elnät
Göteborgs Energi
Fortum Distribution
Vattenfall

Tipsa dina  vänner och grannar om
www.energiutveckling.se/elpris

Ett villahushåll med rörligt elpris kan få räkna med 1000 kr dyrare el i vinter jämfört med fjolåret.
orsaken är bl a underskott i vattenmagasinen och flera oplanerade stopp i kärnkraftverken.
I år satsar elbolagen hårt på att marknadsföra sk vintersäkringsavtal. Vi i nätverket var först med denna konstruktion.
I januari i år utgjorde elhandelspriset 35%, kostnaden för överföring (nätkostnad) för 22% medan energiskatten stod för 43%.

Elpriserna väntas vara nedtryckta i många år till. Det är inte bara statliga Vattenfall som går på knäna.
På terminsmarknaden (Nordpool) syns inga tecken på högre priser – tvärtom. prisökningen på tio års sikt täcker nätt och jämnt den förmodade inflationen. Spotpriset ligger nu under 35 öre/kWh, medan snittet historiskt är 50-60 öre.
Nu är det faktiska priset högre genom att vi via skattsedeln betalar den subventionerade utbyggnaden av vind- och solkraft.

Energibolaget i Sverige drar på sig mängder av anmälningar och klagomål. Nu agerar både Konsumentverket och Finansinspektionen.
Klagomålen gäller också dotterbolaget Min El.
Kritiken rör bl. a

  • vilseledande marknadsföring
  • oskäliga avtalsvillkor
  • negativ avtalsbindning

Man har bl. a 12 månaders uppsägningstid på rörliga avtal.