Frågan om en gemensam europeisk elmarknad är aktuell av flera skäl. Ett av dem är att Tysklands stora antal sol- och vindkraftsanläggningar har lett till en del märkliga effekter. Soliga, blåsiga dagar produceras så mycket el att kunderna får betalt för att använda den. Andra dagar måste kärnkraft köpas in från andra sidan franska gränsen.

Kungl. Vetenskapsakademin varnar för en gemensam europeisk elmarknad: ” Utbyggda europeiska kraftnät skulle öppna möjligheter för elproducenter att sälja svensk basel mot bättre betalning till utlandet.”

Strålsäkerhetsmyndigheten har tillstyrkt en höjning av effekten på reaktor 4 från 2783 till 3300 megawatt. Syftet är att producera mer el.

Statens företag gick med minus under första halvåret. Det negativa resultatet beror främst på att Vattenfall redovisade en stor förlust efter nedskrivningen för de holländska och tyska verksamheterna. (TT)

Solcellsföretaget Sol Voltaics i Lund har tagit in drygt 60 miljoner i nytt riskkapital. Pengarna skall gå till en pilotfabrik för tillverkning av solfångande nanotrådar i galliumarsenid. I slutet av året skall de första nanotrådsförstärkta solcellerna demonstreras. Komersiell tillverkning är planerad till 2015 (Ny Teknik 39/2013)

Så var de dags igen – Ringhals reaktor 1 stoppades automatiskt och går nu på halvfart.
Det är ju sommar och inte så problematiskt. Men hur blir det i vinter. Om det blir kallt så lever vi ju under marginalerna. Dessutom riskerar vattenreservoarerna att ha låga nivåer när vintern kommer. Detta genom en nederbördsfattig sommar.

Elpriserna väntas vara nedtryckta i många år till. Det är inte bara statliga Vattenfall som går på knäna.
På terminsmarknaden (Nordpool) syns inga tecken på högre priser – tvärtom. prisökningen på tio års sikt täcker nätt och jämnt den förmodade inflationen. Spotpriset ligger nu under 35 öre/kWh, medan snittet historiskt är 50-60 öre.
Nu är det faktiska priset högre genom att vi via skattsedeln betalar den subventionerade utbyggnaden av vind- och solkraft.

Enklaste sättet att kompensera personer med egenproducerad el är genom att nettodebitera, dvs kvitta de du producerar och levererar mot det du konsumerar.

Läs Ny Teknik:

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/solenergi/article3716658.ece

Privatpersoner som producerar egen el och matar ut på nätet ska få skatterabatt.

Ny Tekniks artikel om detta finns på: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3717315.ece

För närvarande är det en extremt lönsam affär för elleverantören om du producerar för leverans.

Nätpriserna är ett ständigt gissel. Ägarna har monopol och Energimyndigheten saknar kraft att hålla emot prisutvecklingen.
Läs artikeln i Ny Teknik: http://www.nyteknik.se/tidningen/article3716542.ece

Tre av våra mest välmeriterade energiexperter anser att man antingen måste omorganisera eller lägga ner Energimyndigheten. Anledningen är att dess trovärdighet eroderats för länge sedan bl a genom att man ensidigt går miljörörelsen och vindindustrins ärenden. man hänvisar till Naturskyddsföreningens rapport ”Kärnkraftens kostnader” som innehåller så många fel att det gränsar till ren desinformation.
hela inlägget finns i Ny Teknik 5 juni 2013: http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3708553.ece