Ett villahushåll med rörligt elpris kan få räkna med 1000 kr dyrare el i vinter jämfört med fjolåret.
orsaken är bl a underskott i vattenmagasinen och flera oplanerade stopp i kärnkraftverken.
I år satsar elbolagen hårt på att marknadsföra sk vintersäkringsavtal. Vi i nätverket var först med denna konstruktion.
I januari i år utgjorde elhandelspriset 35%, kostnaden för överföring (nätkostnad) för 22% medan energiskatten stod för 43%.

Statens företag gick med minus under första halvåret. Det negativa resultatet beror främst på att Vattenfall redovisade en stor förlust efter nedskrivningen för de holländska och tyska verksamheterna. (TT)

Elpriserna väntas vara nedtryckta i många år till. Det är inte bara statliga Vattenfall som går på knäna.
På terminsmarknaden (Nordpool) syns inga tecken på högre priser – tvärtom. prisökningen på tio års sikt täcker nätt och jämnt den förmodade inflationen. Spotpriset ligger nu under 35 öre/kWh, medan snittet historiskt är 50-60 öre.
Nu är det faktiska priset högre genom att vi via skattsedeln betalar den subventionerade utbyggnaden av vind- och solkraft.

Nätbolagen driver nu en process för att ”mjölka ut” ytterligare övervinster ur sina reda avskrivna elnät. Elnät som vi betalat flera gånger om.
Se SvD den 26/3: http://www.svd.se/naringsliv/branscher/energi-och-ravaror/elbolagen-vill-hoja-avgifterna-med-tiotals-miljarder_8030120.svd Nätbolagen

”Borta/hemmaknappen” sitter vid ytterdörren. Det gör att att ett tryck på den när du går ut minskar elförbrukningen. Trycket gör att inga apparater står och drar ström i onödan.

Det finns sensorer som kollar om någon vistas i rummet och exakt hur mycket olika apparater drar. Nästa steg blir att mata in uppgifter om aktuellt elpris och aktuell koldioxidbelastning i det svenska kraftnätet. På så sätt kan systemet se till att tvättmaskinen körs när priset och/eller koldioxidavtrycket blir som lägst.

År 2012 installerades nästan dubbelt så mycket solel i Sverige som året innan. samtidigt har alla svenska solpanelsfabriker försvunnit – förutom en.
2012 installerade 8.1 MW solcellseffekt i Sverige. Sammanlagt har vi ca 24 MW solcellseffekt. Huvuddelen är kopplade till elnätet medan ca 25% används fristående.

Kyligt väder och låga nivåer i vattenmagasinen har fått elpriserna att stiga de senaste veckorna. Priset kommer inte att sjunka de närmaste veckorna.
Temperaturen ligger 5-6 grader under den normala och nederbörden 59% under den normala.
Vår elanvändning har varit obetydligt under genomsnittet för de senaste fem åren. Detta trots den sviktande konjunkturen och därmed minskade produktionen.
Kärnkraften fungerar bättre än tidigare år.

Inom en vecka hoppas jag kunna informera om huvuddragen i avtalet som gäller från 1/8 -12.
Senare kommer jag att skicka ut information tillsammans med vår leverantör.

https://picasaweb.google.com/118259793040420720282