Forskare i Göteborg har hittat en ny typ av kärnfusionsprocess. Nu hoppas de på miljövänlig energi till låg kostnad redan om några år.

Efter att ha skjutit med laser på ultratätt tungt väte, deuterium, gjorde en grupp forskare vid Göteborgs och Islands universitet en oväntad upptäckt. Mängder med partiklar med hög energi bildades, vilket visade att kärnfusion skedde. Det konstiga var att det knappt fanns några neutroner, en typ av partikel som normalt bildas i experiment när atomkärnor slås samman, fusionerar. Professor Leif Holmlid och hans kollegor kunde inte förstå var energin tog vägen och letade efter alla typer av partiklar. Då visade det sig att det i stället för neutroner hade bildats snabba tunga elektroner, så kallade myoner.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/karnkraft/article3933699.ece

2015-08-01

Elpriser-vindkraft och elcertifikat.

 

Nordpools månadsmedelpris på el från augusti 2014 tom juli 2015
(S1 – S4 anger de olika elområdena – se vidare på hemsidan)

 

  SE1 SE2 SE3 SE4
15 – Jul 9,07 9,07 9,07 9,19
15 – Jun 14,86 14,86 15,29 20,14
15 – May 22,37 22,37 22,51 23,31
15 – Apr 25,23 25,23 25,51 25,71
15 – Mar 25,20 25,20 25,89 26,51
15 – Feb 28,11 28,11 29,59 31,11
15 – Jan 29,91 29,91 30,28 30,46
14 – Dec 31,47 31,47 32,04 33,07
14 – Nov 30,15 30,15 30,65 30,80
14 – Oct 31,27 31,27 31,28 31,28
14 – Sep 36,46 36,46 36,46 36,58
14 – Aug 34,54 34,54 34,55 34,61
  SE1 SE2 SE3 SE4

 

Nu när priserna är så låga innebär de ju automatiskt att lönsamheten blir lite eller obefintlig förproducenterna.

Vindkraften klarar ju inte sig ekonomiskt i normalläget utan erhåller ju produktionsstöd under 15 år. Stödet hämtas från de elcertifikat som du betalar för. Du betalar ca 3 öre/kWh + moms  för elcertifikat.

Våra vindkraftverk får således stöd under 15 år. Efter denna period är de inte lönsamma för producenten. Det innebär i nuläget att man monterar ner vindsnurrorna och säljer dem vidare till hugade spekulanter. Just nu sker försäljningen till Irland i första hand. Där är vindkraften fortsatt lönsam.

För vår del innebär det ju ett kraftigt slöseri av våra investeringar. Stödet skall överbrygga de initiala kostnaderna, men när stödet försvinner så försvinner också investeringen och ägaren kammar hem restvärdet i egen ficka.

 

2015-07-04

EU ökar kraven på medlemsländernas elnät.

 

EU skall ta krafttag mot medlemsländernas protektionism inom energisektorn- och samtidigt storsatsa på utbyggnaden av elnät över hela kontinenten.

Vindkraften ger ingen el när det inte blåser och solkraften ingen el när inte solen skiner. Problemen med två av de vanligaste kraftslagen är välkända, men skulle också delvis kunna lösas genom att Europas elnät binds samman i en enda enhet enligt EU. Solkraftspotentialen finns i södra Europa och motsvarande för vindkraft i norra Europa.

Om de olika regionerna bättre kunde skicka el till varandra, såskulle problemen med de förnybara energislagen minska

Investeringsnivån ligger på flera hundra miljarder för att hantera den ökande andel förnybar energi i nätet.

Peter Eriksson (MP)menar att Sverige skulle vinna på detta genom att vi just nu producerar mer el än vi gör av med.

 

Min kommentar.
Sverige har just nu ett lågt elpris i ett europeiskt perspektiv just genom att det finns ett överskott. Vad blir konsekvensen om vi inleder en omfattande energiexport till övriga Europa? Kommer de svenska elpriserna att höjas uppåt till europeisk nivå? Man bör också betänka att det svenska klimatet kräver mer energi för bl a uppvärmning än i flertalet övriga länder.

2015-06-16

 

Fortum den girigaste eldistributören?

 

Fortum har nu mjölkat sina kunder på elnätsavgifter för sista gången! Under våren har de höjt avgifterna vid två tillfällen. Nu säljer de av nätbolaget som varit en vinstmaskin. Ett helt avskrivet nät som vi kunder betalat av flera gånger.

Men Fortum finns kvar som elleverantör! Det är min förhoppning att du ALLTID väljer en annan leverantör!

Avtal 2015.

  1. Helt rörligt avtal (Nordpools månadsmedelpris + energipåslag 1,9 öre/kWh + elcertifikat fn 2,8 öre/kWh + skatt+moms)

Inför kommande vinter kan du byta avtalsform till vintersäkringsavtal enligt nedan.

  1. Rörligt pris med Vintersäkring under december, januari och februari.
    Vintersäkringspris (totalpris, dvs inkl. energipåslag, elcertifikat, skatt och moms)
    elområde 1=66,5 öre/kWh
  2. elområde 2= 79,0 öre/kWh
  3. elområde 3=80,4 öre/kWh
  4. elområde 4=81,6 öre/kWh

Vintersäkringspriserna gäller för vintern 2015/16. Priset för vintersäkringen avseende 2016/17 bestäms inför vinterperioden. Du har då också möjlighet att välja ett helt rörligt avtal.

Du kan välja endera av dessa alternativ.

Ringhals

Sterlingmotor

2015-05-30

 

Undervattensdraken skjuter fart.

 

Wales satsar drygt 120 miljoner bidragskronor i en svensk undervattensdrake som utvinner el ur långsamma strömmar. Idén kläcktes för 10 år sedan på Saab – nu byggs det första fullskaliga kraftverket.

År 2017 skall det vara förankrat i botten på 80 meters djup utanför Wales kust. Draken kommer att segla runt i en åtta i de långsamma men starka tidvattenströmmarna.

Mer om detta finns på http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vattenkraft/article265029.ece

2015-05-30

 

Förnybart eller inte?

Energiminister Ibrahim Baylan backar om förslaget att ta bort skattefriheten från solcellsanläggningar över 144 kW. Nytt skatteförslag kommer i höstbudgeten. Återstår att se om rödgröna regeringen vill gynna förnybart eller inte.

 

 

Ta chansen och producera din egen el!
Borås Elhandel säljer paket för egenproduktion.

Solceller i Borås