2016-02-05

 

”Vattenkraften hotad av för hög skatt”

 

http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3959789.ece

 

Tidigare har jag länkat till beslutet om att höja effektskatten på kärnkraft gör att fullt funktionsdugliga reaktorer stängs i förtid.
Förutsättningarna för en säker elförsörjning bygger på att de energikällor som utgör basen inte belastas med kostnader som de inte kan bära. Nuvarande beslut innebär att man ser energin som ”statens mjölkkossa”.

Vindkraft och solenergi får ju snarast ses som komplement till vatten- och kärnkraft. För att mera långsiktigt klara energiförsörjningen, om man vill fasa ut kärnkraften, bör satsningarna på värmepumpar – såväl jord- som bergvärme, men också luftvärmepumpar.

De pågår ju också forskning kring ny kärnenergi men nuvarande regering kommer sannolikt att strypa dessa anslag.

2014-12-08

Stöd till solceller

Sedan 2009 finns ett statligt stöd för installation av solceller. Stödet riktas till alla typer av aktörer som företag, offentliga organisationer och privatpersoner. Intresset för stödet är stort och fram till och med mars i år har ca 6 300 ansökningar inkommit till Länsstyrelserna varav ca 2 500 av dessa har beviljats stöd.

Mer info på: http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Aktuella-bidrag-och-stod-du-kan-soka/Stod-till-solceller/

2014-10-09

Elkonsumenter får ersättning

 

19 december 2002 upphörde Kraftkommission i Sverige AB som elleverantör. Bolaget hade då cirka 7 000 kunder som hade avtal om att köpa el till fast pris. Kunderna anvisades till andra leverantörer som tillämpade högre priser än vad Kraftkommission gjort. Detta gjorde att samtliga kunder fick högre elkostnader än vad de hade fått om Kraftkommission hållit sitt avtal. Konsumentombudsmannen anser att merkostnaderna är en följd av ett avtalsbrott och yrkar på att bolaget ska ersätta konsumenterna för deras ökade kostnader.
Nästan 2000 elkonsumenter får dela på 3,5 miljoner kronor efter en 10 år lång tvist. Detta sedan Stävrullen Finans nu gått med på att betala.
KO har drivit frågan för elkonsumenterna i en grupptalan men nu har KO och Stävrullen enats om en uppgörelse.

2014-10-07

I gårdagens och dagen tidningar läser vi att Fortum skall sälja ut elnäten i Sverige.

Finländska Fortum skall senare i oktober offentliggöra en försäljning av energibolagets svenska elnät för ca 53 miljarder kronor.
I december i fjor såldes det finländska nätet för motsvarande 22 miljarder till ett kanadensiskt bolag.

Jag har tidigare skrivit om det tre värsta nätprofitörerna i Sverige. De tre är Fortum, Vattenfall och Eon.

En ny ägare som köpt anläggningarna till ett högt pris önskar sannolikt ha en rejäl avkastning, vilket kan rendera ytterligare höjningar av nätkostnaderna för abonnenterna.
Vi kan bara hoppas att Energimyndigheten kan hålla nere påslagen. Företagen har ju monopol. Som konsument kan man ju inte byta.

Här är mitt tidigare inlägg.
” 2014-09-06

Elnätsavgifter skall sänkas!

I går fattade regeringen beslut om skärpta regler för landets elnätsbolag, för att garantera att de inte tar ut oskäliga avgifter. I praktiken väntas nu elnätsavgifter att sjunka med sammanlagt tiotals miljarder under kommande intäktsperiod 2016-2019.

De nya reglerna träder i kraft den 1/11 2014.”

Skutt uppåt på elpriset.

Elpriserna i Sverige har tagit ett skutt uppåt inledningsvis den här veckan. I förra veckan låg spotpriserna på mellan 25 & 35 öre/kWh på den nordiska elbörsen. I går steg priserna till nästan 47 öre. Anledningen är låg kärnkraftsproduktion och underskott i vattenkraftens magasin.

I vårt grannland Norge ligger däremot priserna betydligt lägre. Måndagens pris ligger mellan 14 & 37öre/kWh, varierande beroende på vårfloden.

Man bör kanske fundera över varför vårfloden i Sverige, med risken för omfattande översvämningar inte också gör att priserna kan hållas låga?

I dag den 28/5 ligger priserna i Sverige mellan 17 & 42 öre/kWh.

Inom en vecka hoppas jag kunna informera om huvuddragen i avtalet som gäller från 1/8 -12.
Senare kommer jag att skicka ut information tillsammans med vår leverantör.

Jag har nu skickat ut anbudsunderlaget för vårt nya avtal till drygt 40 elleverantörer.
Anbuden skall vara hos mig senast den 25/4.
Då sker en grovsortering och sedan diskuterar jag med ”förhandlingsgruppen” som består av tre andra företagare. Målsättningen är ju att ha ett avtal som ger lägsta möjliga kostnad för den enskilde.