Information om ändrade elnätspriser.

För en tid sedan fick jag då brevet från Fortum, företaget som äger elnätet som levererar min el.
Du har säker också fått sådan information, annars kommer den säkert inom kort.

Inte oväntat satsar man nu på en höjning av priset! Jag har ju i tidigare information skrivit om hur nätbolagen generellt utnyttjar systemet med nätmonopolför att toppa sina intäkter.
Motiveringen från Fortum lyder: Prishöjningen beror på att vi vill fortsätta att göra vårt elnät bättre. Vårt mål är att du skall få färre och kortare strömavbrott”.

Man glömde att ange ökade vintst!?!?

Höjningen blir på den fasta avgiften. Höjningen blir ca 5%. Samtidigt har vi deflationstendenser i ekonomin! Att man väljer den fasta avgiften och inte den rörliga delen beror på att fler och fler installerar bergvärme, luftvärme, solceller och andra uppvärmningssystem. En höjning av överföringsavgiften skulle därför successivt urholkas.

Lyssna på Klotet den 7/5 som handlar om att producera egen el: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/369392?programid=3345

Olle Älvero i Alingsås köpte solceller via Vattenfall för 50 000 kronor. Nu måste han momsregistrera sig och är besviken över att Sverige valt att krångla till sina regler för de som vill minska klimatutsläppen. Regeringens förslag på en ny skatterabatt gör det till en förlustaffär att ha solpaneler på taket hävdar Svensk Energi. Energiministern kontrar med att branschen sprider felaktiga och vilseledande påståenden. Klotet har rett ut vad som gäller. och varför elbolagen lobbar i EU för att det inte ska vara så lönsamt att tillverka sin egen solel. Programledare: Marie-Louise Kristola.

 

Abonnemanget dyrare än själva elen

Sveriges hyresgäster betalar nu mer för sina elabonnemang än för elen. Det visar en ny undersökning som Rapport redovisar.

Undersökningen som är gjord av Nils Holgerssongruppen med stöd av Hyresgästföreningen, visar att elpriserna sjunkit där det finns konkurrens men exploderat där företagen har monopol.

Allt högre pris tas ut för elnätet. År 2006 kostade elabonnemanget 26,22 kr/kvm men har nu stigit till 36,57 kr/kvm, en ökning på ca 40%.

Jag har tidigare skrivit om nätbolagens girighet, men att Energimyndigheten skall försöka bromsa prisexplosionen.

Branschkritik mot nya el-regler.

Från och med den 1 juli i år har den som producerar egen el rätt till skatteavdrag på 60 öre/kWh. Det skall även gå att sälja el man inte själv behöver – men då krävs bl.a. registrering för moms och näringsverksamhet.

Branschorganisationen Svensk energi anser att reglerna är för krångliga för att försäljningen av överskotts-el skall vara värd besväret.

”Jag tycker att mikroproducenterna borde behandlas mer som hobbyaktörer och inte hamna i en skattesnurra där man måste betala för så små belopp”, säger Kjell Jansson på Svensk energi.

2014-05-01

För en tid sedan skrev jag om elnätsbolagens girighet.
Nu har HD satt ner foten. Det innebär att det blir juridiskt möjligt att pröva nätbolagens avgifter i allmän domstol. Fall upp till tio år gamla kan prövas.
Det girigaste bolagen, som alltså hade mest oskäliga avgifter, var Fortum, Eon och Vattenfall, dvs de största bolagen.

Konflikten mellan Ukraina och Ryssland kan slå direkt mot det svensksa kärnsäkerhetsarbetet med Ryssland.

Sverige är involverat i arbetet med ”fysiskt skydd” på det ryska fartyget Serebryankan som fraktar höganrikat uran till Rysslands atomdrivna isbrytarflotta, men dessutom till arbeten med åldrande reaktorer.

2014-03-05 Kärnkraft/Ny Teknik 10/2014

KTH-forskare har släppt tanken på en svensk forskningsreaktor. I ställetkommersialiseras den nya tekniken utomlands. Det arktiska Kanada kan snart lysas upp med el från avancerade svenska kärnreaktorer.
reaktorerna blir små, säkra och lättskötta. De passar bra till ensligt belägna samhällen i norra Kanada. Dessa orter är fn beroende av diselgeneratorer med ett elpris på ca 12 kr/kWh.

Livslängden är 30 år. De utnyttjar bränslet effektivare än de nuvarande. Kylmedlet är flytande bly.

Via Borås Elhandel har jag skaffat en Eliq (http://www.boraselhandel.se/se/privat/koll-pa-laeget/eliq/ ) som gör att man kan hålla koll på elförbrukningen på ett bättre sätt. Jag skall nu testa den  för att se vilka förändringar jag kan göra i min vardag för att minska elförbrukningen.
Eliqs hemsida http://www.eliq.se/

Storbolag har hög nätavgift

Mer än tre tusenlappar per år – så mycket skiljer elnätavgiften mellan olika orter i Göteborgsregionen. Det visar en undersökning från Villaägarna.
Nätavgiften är den del av elkostnaden som kunden inte kan påverka.
De stora nätbolagen Fortum, EON och Vattenfall har fått mycket kritik för sina höga priser.
Många små nätbolag ägs av kommuner som är angelägna att hålla nere kostnaderna för kommuninvånarna.
Skillnaderna mellan bolagen är orimliga och prisregleringen för svag. Energimarknadsinspektionen, EI, borde få i uppdrag att stoppa bolagens överuttag. Nätbolagen utnyttjar sin monopolsituation.

Samtidigt är det bolagen med de högsta avgifterna, EON, Fortum och Vattenfall som har det sämsta underhållet på sina nät – flest avbrott och längst tid innan avbrotten reparerats.

 

Nätavgifter

Lampdjungeln.
Det känns inte helt lätt att skaffa nya lampor längre!
LED, lågenergi eller halogen?
Skall den vara dimbar? Vilken dimmer passar den till?
Du kan få hjälp via Energimyndighetens app ”Lampguiden” som hämtas i App Store resp. Market.