Branschkritik mot nya el-regler.

Från och med den 1 juli i år har den som producerar egen el rätt till skatteavdrag på 60 öre/kWh. Det skall även gå att sälja el man inte själv behöver – men då krävs bl.a. registrering för moms och näringsverksamhet.

Branschorganisationen Svensk energi anser att reglerna är för krångliga för att försäljningen av överskotts-el skall vara värd besväret.

”Jag tycker att mikroproducenterna borde behandlas mer som hobbyaktörer och inte hamna i en skattesnurra där man måste betala för så små belopp”, säger Kjell Jansson på Svensk energi.

2014-05-01

Lämna ett svar

Post Navigation