Abonnemanget dyrare än själva elen

Sveriges hyresgäster betalar nu mer för sina elabonnemang än för elen. Det visar en ny undersökning som Rapport redovisar.

Undersökningen som är gjord av Nils Holgerssongruppen med stöd av Hyresgästföreningen, visar att elpriserna sjunkit där det finns konkurrens men exploderat där företagen har monopol.

Allt högre pris tas ut för elnätet. År 2006 kostade elabonnemanget 26,22 kr/kvm men har nu stigit till 36,57 kr/kvm, en ökning på ca 40%.

Jag har tidigare skrivit om nätbolagens girighet, men att Energimyndigheten skall försöka bromsa prisexplosionen.

Branschkritik mot nya el-regler.

Från och med den 1 juli i år har den som producerar egen el rätt till skatteavdrag på 60 öre/kWh. Det skall även gå att sälja el man inte själv behöver – men då krävs bl.a. registrering för moms och näringsverksamhet.

Branschorganisationen Svensk energi anser att reglerna är för krångliga för att försäljningen av överskotts-el skall vara värd besväret.

”Jag tycker att mikroproducenterna borde behandlas mer som hobbyaktörer och inte hamna i en skattesnurra där man måste betala för så små belopp”, säger Kjell Jansson på Svensk energi.

2014-05-01

Vintern 2011/2012 hade Sverige 1,9 miljoner elavbrott. Av dess varade 79000 längre än 24 timmar, vilket strider mot ellagens krav. Fem elnätsföretag måste därför visa vilka åtgärder de tänker vidta för att bristerna inte skall bestå, enligt föreläggande från Energimarknadsinspektionen (EI). Om bristerna inte åtgärdas riskerar bolagen viten på upp till 5 miljoner kronor.
De fem bolagen är EON Elnät, Fortum Distribution, Vattenfall Eldistribution, Kramfors Energiverk och Härjeåns Nät.