”Vi är väldigt rädda för att detta ska fortsätta.”

Av John Uggla

17 maj 2017

 

Elnätspriserna höjdes kraftigt förra året och nu räds organisationen Nils Holgerssongruppen nya höjningar. (Foto: TT)

Priserna på elnät höjdes kraftigt förra året, konstaterar Nils Holgerssongruppen – en organisation som finansieras av Riksbyggen, HSB hyresgästföreningen och SABO – i en ny rapport, uppger SVT Nyheter. I snitt ökade priset med 7,5 procent men på exempelvis Gotland ökade elnätspriserna med så mycket som 12,3 procent 2016.Vidare visar statistiken att Vattenfall står för den största höjningen förra året, 11,2 procent, följt av Ellevio på 9,5 procent och Eon med 9,3 procent.
Nu vill Mari-Louise Persson, energistrateg som arbetar för Nils Holgerssongruppen, att regeringen agerar.
”Vi tycker inte det är bra. Det drabbar miljontals konsumenter där ute som inte har möjlighet att välja något annat /…/ Vi ser att den elnätsreglering vi har i dag inte fungerar och vi vill att regeringen ser över det. Vi vill att avkastningskraven blir lägre”, säger hon till SVT.

2015-06-16

 

Fortum den girigaste eldistributören?

 

Fortum har nu mjölkat sina kunder på elnätsavgifter för sista gången! Under våren har de höjt avgifterna vid två tillfällen. Nu säljer de av nätbolaget som varit en vinstmaskin. Ett helt avskrivet nät som vi kunder betalat av flera gånger.

Men Fortum finns kvar som elleverantör! Det är min förhoppning att du ALLTID väljer en annan leverantör!

Branschkritik mot nya el-regler.

Från och med den 1 juli i år har den som producerar egen el rätt till skatteavdrag på 60 öre/kWh. Det skall även gå att sälja el man inte själv behöver – men då krävs bl.a. registrering för moms och näringsverksamhet.

Branschorganisationen Svensk energi anser att reglerna är för krångliga för att försäljningen av överskotts-el skall vara värd besväret.

”Jag tycker att mikroproducenterna borde behandlas mer som hobbyaktörer och inte hamna i en skattesnurra där man måste betala för så små belopp”, säger Kjell Jansson på Svensk energi.

2014-05-01

Nätbolagen driver nu en process för att ”mjölka ut” ytterligare övervinster ur sina reda avskrivna elnät. Elnät som vi betalat flera gånger om.
Se SvD den 26/3: http://www.svd.se/naringsliv/branscher/energi-och-ravaror/elbolagen-vill-hoja-avgifterna-med-tiotals-miljarder_8030120.svd Nätbolagen