2014-12-19

 

Alla skall ha rätt till timvärden.

 

Alltför få köper el per timme i Sverige. Det anser Samverkansrådet för smarta elnät. För att fler skall bli intresserade föreslås att alla ska få gratis tillgång till sina timvärden.

Redan för två år sedan infördes nya regler så att alla som önskar ska kunna teckna avtal som följer elpriset per timme.

Ett av rådets förslag är att alla som önskar ska kunna begära ut sina timvärden utan kostnad. Då blir det också enklare att räkna på om det skulle löna sig att gå över till timbaserat abonnemang.

Med ett timbaserat abonnemang kan man få abonnenterna att styra över sin förbrukning till ”lågpristimmar”.

Rapporten kan du hämta via följande länk: http://www.swedishsmartgrid.se/om-radet/publikationer/

Skutt uppåt på elpriset.

Elpriserna i Sverige har tagit ett skutt uppåt inledningsvis den här veckan. I förra veckan låg spotpriserna på mellan 25 & 35 öre/kWh på den nordiska elbörsen. I går steg priserna till nästan 47 öre. Anledningen är låg kärnkraftsproduktion och underskott i vattenkraftens magasin.

I vårt grannland Norge ligger däremot priserna betydligt lägre. Måndagens pris ligger mellan 14 & 37öre/kWh, varierande beroende på vårfloden.

Man bör kanske fundera över varför vårfloden i Sverige, med risken för omfattande översvämningar inte också gör att priserna kan hållas låga?

I dag den 28/5 ligger priserna i Sverige mellan 17 & 42 öre/kWh.

Det finns nu beslut om att var och en skall kunna få timmätning av sin elförbrukning så att man i möjligaste mån kan anpassa förbrukningen efter det rådande priset.
Det kräver ju att man är aktiv om man inte har en styrenhet som håller kontakt med Nordpool.
Se t ex http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3420012.ece