2014-12-19
Alla skall ha rätt till timvärden.
Alltför få köper el per timme i Sverige. Det anser Samverkansrådet för smarta elnät. För att fler skall bli intresserade föreslås att alla ska få gratis tillgång till sina timvärden.
Redan för två år sedan infördes nya regler så att alla som önskar ska kunna teckna avtal som följer elpriset per timme.
Ett av rådets förslag är att alla som önskar ska kunna begära ut sina timvärden utan kostnad. Då blir det också enklare att räkna på om det skulle löna sig att gå över till timbaserat abonnemang.
Med ett timbaserat abonnemang kan man få abonnenterna att styra över sin förbrukning till ”lågpristimmar”.
Rapporten kan du hämta via följande länk: http://www.swedishsmartgrid.se/om-radet/publikationer/
