Under den varma decembermånaden var priset för nätverkets kunder med fast pris under december 80,4 öre/kWh.
För kunder med rörligt avtal var priset 65,35 öre/kWh.

Nu har ju temperaturen sjunkit och priset på NordPool ökar. Vi håller tummarna för att kärnreaktorerna inte drabbas av fel eller att ägarna inte stoppar för underhåll för att på så sätt pressa upp priset. Regeringen gör vad den kan, genom ökade pålagor på kärnkraften, för att minska lönsamheten.
MP vill ha ett blåsigare Sverige för att rädda vindkraften. Däremot motarbetar man små lokal vattenkraftverk som har stor betydelse för elförsörjningen.

Läs mer: på FB-ellänken

2016-01-12

Effektreserven är startklar!

Ny Teknik: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3955121.ece

Elförbrukningen skjuter i höjden i kylan, och nästan all reglerkraft har tagits i drift. Nu är även effektreserven startklar.

 

Hur är läget för elförsörjningen?

– Allt har gått bra. Vid något tillfälle under kvällstoppen på tisdagen använde vi i princip all tillgänglig reglerkraft på den nordiska marknaden. Samtidigt såg vi att prognosen pekade på en ännu högre förbrukning under onsdagen och torsdagen. Därför beslutade vi att göra effektreserven startberedd. Det innebär att de oljeeldade kraftverken i Karlshamn har värmts upp så att de kan användas med kort varsel om det skulle behövas, säger Erik Ek, som är driftchef på Svenska kraftnät.

Kommentar: Redan nu, innan Farbror Frost slagit, till ligger vi på kapacitetsgränsen, dvs med ytterligare några minusgrader kommer den fossila energiproduktionen att slå till i full  kraft. Vilka konsekvenser blir det då om regeringens effektskatt på kärnkraften innebär att fyra (4) reaktorer avvecklas?

Men det är ett faktum att vi behöver planerbar produktion – alltså produktion som inte är väderberoende – även i framtiden, säger Erik Ek.

 

”Egen förnybar el för alla hushåll”

Publicerad 23 oktober 2015 06:38169 kommentarer
DEBATT. ”Även de som är andelsägare i solkraft och vindkraft bör få en skattereduktion för egenproducerad förnybar el”. Så lät det direkt efter valet, men inget har hänt, skriver företrädare för bland annat Hyresgästföreningen och Sveriges konsumeter.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3940857.ece

gnm www.energiutveckling.se

2015-11-25

Kärnkraftsprofessorn: Fjärde generationens reaktorer ersätter fossilt

 

Effektivare, säkrare – och kanske billigare. Fjärde generationens kärnkraftsreaktorer har potential att sänka utsläppen av koldioxid samtidigt som problemen med dagens kärnkraft minskar. Men än så länge finns tekniken bara på ritbordet.

Läs: http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3947092.ece

Praktiska frågor kring energiskatt på egenanvänd el

I regeringens Budgetpropositionen för 2016 (s. 293-303) föreslås från och med 1 juli 2016 energiskatt på egenanvänd solel om den installerade solcellseffekten är 255 kW eller mer per juridisk person. Det skulle även gälla för redan installerade solcellsanläggningar.

Med egenanvänd el menar jag el som man producerat själv och rent fysiskt även använt själv innanför anslutningspunkten till elnätet. I regeringens budgetproposition 2016 definieras det som el ”som inte har överförts till ett ledningsnät som omfattas av nätkoncession som meddelats med stöd av 2 kap. ellagen.”.

De förslagna förändringarna skulle få stora negativa konsekvenser för solcellsbranschen om de genomförs, vilket tidigare berörts i inläggen ”Regeringens budgetförslag om energiskatt på egenanvänd el skadar solcellsbranschen”,  ”Nytt förslag om energiskatt motverkar solel” och ”Regeringen både satsar på och bromsar solel i budgetproposition”.

Regeringens förslag väcker onekligen flera praktiska frågor. Hur har man egentligen tänkt att genomföra energibeskattningen rent praktiskt? Har någon ansvarig tänkt på detta överhuvud taget?

Det går inte att mäta mängden egenanvänd el på något praktiskt genomförbart sätt!

Mängden egenanvänd el måste beräknas som bruttoproduktion minus inmatat överskott till nätet. Det behövs alltså två olika mätvärdena, varav det ena inte finns enkelt tillgängligt idag. De nya data som behöver samlas in och administreras av olika parter kommer att leda till kostnader. Det leder också till ett antal följdfrågor.

  • Inmatning av överskottsel till nätet ska mätas per timme och rapporteras till Svenska Kraftnät av nätägaren idag. Så långt är det klart men därefter uppstår ett antal oklarheter.
  • Vem ska mäta och samla in mätvärden för bruttoproduktionen av solel från alla berörda anläggningar? Idag finns ingen som har något ansvar för detta. Nätägaren har inget ansvar utanför det koncessionspliktiga nätet.
    • Ska nätägaren tvingas att göra detta? Känns som att det ligger närmast till hands. Det finns ca 170 nätägare i Sverige.
  • Kommer det att krävas installation av en separat elmätare för att mäta bruttoproduktionen av solel? Ja, sannolikt.
    • En liten andel av de svenska solcellsanläggningarna har idag en separat elmätare för bruttoproduktionen i form av elcertifikatmätning. Det är en tjänst som kan köpas av någon av de ca 170 nätägaren eller av något annat företag som erbjuder den tjänsten.
    • Eller kommer man att nöja sig med de mindre noggranna produktionsvärdena från växelriktarna?
      • Hur skulle data från växelriktaren samlas in i sådana fall? Det finns inget enkelt sätt att göra det automatiskt, så jag tror inte på den lösningen.
  • Vem ska göra beräkningen av hur mycket el som är egenanvänd?
    • Nätägaren? Om nätägaren samlar in värden för bruttoproduktion och överskott ínmatat till nätet ligger nätägaren närmast till hands.
  • Vem ska debitera anläggningsägarens energiskatt på egenanvänd solel?
    • Nätägaren? Knappast.
    • Elhandlaren? Är de som debiterar elköparen energiskatt idag.
    • Skatteverket, via den årliga deklarationen? En annan möjlighet.
  • Kommer anläggningsägaren att få stå för alla merkostnader som uppstår på grund av kravet på energiskatt på egenanvänd el?
    • Hur stora skulle dessa merkostnader bli?

Kan vara värt att påpeka att energiskatt ska inte betalas på såld solel.

Hur väl rimmar ovanstående med ambitionen att det ska vara enkelt att producera egen el och att

Regeringens ambition är att Sverige på sikt ska ha ett energisystem baserat på 100 procent förnybar energi.”?

Här krävs att regeringen snabbt finner en lösning som dels innebär att solelproducenten undantas energiskatt på egenanvänd el, dels finner en administrativ lösning utan onödiga administrativa kostnader.

Så långt räcker solstödet.

Regeringens miljardsatsning på solceller ger ca 330 MW. Om fyra år kan solen stå för ca 0,2 % av landets elproduktion.
dagens solcellspris är ca 17,50 kronor per watt och ett genomsnitt av dagens stödnivå. Privatpersoner kan få 20% av installationskostnaden i bidrag,företag kan få 30%.
Alternativet till installationsstöd är att söka rot-bidrag.
Priset på solceller kommer sannolikt att fortsätta sjunka, vilket skulle resultera i att solcellsstödet skulle räcka till fler megawatt.

Forskare i Göteborg har hittat en ny typ av kärnfusionsprocess. Nu hoppas de på miljövänlig energi till låg kostnad redan om några år.

Efter att ha skjutit med laser på ultratätt tungt väte, deuterium, gjorde en grupp forskare vid Göteborgs och Islands universitet en oväntad upptäckt. Mängder med partiklar med hög energi bildades, vilket visade att kärnfusion skedde. Det konstiga var att det knappt fanns några neutroner, en typ av partikel som normalt bildas i experiment när atomkärnor slås samman, fusionerar. Professor Leif Holmlid och hans kollegor kunde inte förstå var energin tog vägen och letade efter alla typer av partiklar. Då visade det sig att det i stället för neutroner hade bildats snabba tunga elektroner, så kallade myoner.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/karnkraft/article3933699.ece

2015-08-01

Elpriser-vindkraft och elcertifikat.

 

Nordpools månadsmedelpris på el från augusti 2014 tom juli 2015
(S1 – S4 anger de olika elområdena – se vidare på hemsidan)

 

  SE1 SE2 SE3 SE4
15 – Jul 9,07 9,07 9,07 9,19
15 – Jun 14,86 14,86 15,29 20,14
15 – May 22,37 22,37 22,51 23,31
15 – Apr 25,23 25,23 25,51 25,71
15 – Mar 25,20 25,20 25,89 26,51
15 – Feb 28,11 28,11 29,59 31,11
15 – Jan 29,91 29,91 30,28 30,46
14 – Dec 31,47 31,47 32,04 33,07
14 – Nov 30,15 30,15 30,65 30,80
14 – Oct 31,27 31,27 31,28 31,28
14 – Sep 36,46 36,46 36,46 36,58
14 – Aug 34,54 34,54 34,55 34,61
  SE1 SE2 SE3 SE4

 

Nu när priserna är så låga innebär de ju automatiskt att lönsamheten blir lite eller obefintlig förproducenterna.

Vindkraften klarar ju inte sig ekonomiskt i normalläget utan erhåller ju produktionsstöd under 15 år. Stödet hämtas från de elcertifikat som du betalar för. Du betalar ca 3 öre/kWh + moms  för elcertifikat.

Våra vindkraftverk får således stöd under 15 år. Efter denna period är de inte lönsamma för producenten. Det innebär i nuläget att man monterar ner vindsnurrorna och säljer dem vidare till hugade spekulanter. Just nu sker försäljningen till Irland i första hand. Där är vindkraften fortsatt lönsam.

För vår del innebär det ju ett kraftigt slöseri av våra investeringar. Stödet skall överbrygga de initiala kostnaderna, men när stödet försvinner så försvinner också investeringen och ägaren kammar hem restvärdet i egen ficka.

 

2015-07-04

EU ökar kraven på medlemsländernas elnät.

 

EU skall ta krafttag mot medlemsländernas protektionism inom energisektorn- och samtidigt storsatsa på utbyggnaden av elnät över hela kontinenten.

Vindkraften ger ingen el när det inte blåser och solkraften ingen el när inte solen skiner. Problemen med två av de vanligaste kraftslagen är välkända, men skulle också delvis kunna lösas genom att Europas elnät binds samman i en enda enhet enligt EU. Solkraftspotentialen finns i södra Europa och motsvarande för vindkraft i norra Europa.

Om de olika regionerna bättre kunde skicka el till varandra, såskulle problemen med de förnybara energislagen minska

Investeringsnivån ligger på flera hundra miljarder för att hantera den ökande andel förnybar energi i nätet.

Peter Eriksson (MP)menar att Sverige skulle vinna på detta genom att vi just nu producerar mer el än vi gör av med.

 

Min kommentar.
Sverige har just nu ett lågt elpris i ett europeiskt perspektiv just genom att det finns ett överskott. Vad blir konsekvensen om vi inleder en omfattande energiexport till övriga Europa? Kommer de svenska elpriserna att höjas uppåt till europeisk nivå? Man bör också betänka att det svenska klimatet kräver mer energi för bl a uppvärmning än i flertalet övriga länder.

Sterlingmotor