Ny teknik 8/7 2014

ALMEDALEN Hur mycket minskar produktionen från vattenkraften om de nya miljömålen ska nås? Vattenfalls vattenkraftchef Christer Ljunggren välkomnar förslaget om att minskningen ska begränsas till 2,3 procent.

Sveriges drygt 2000 vattenkraftverk ska miljöanpassas så de uppfyller kraven i miljöbalken och till EU:s ramdirektiv för vatten. Det enligtVattenverksamhetsutredningen som kom med sitt slutförslag i början av juni.

Men hur mycket miljöanpassningen kommer att påverka energiproduktionen är osäkert.

Enligt beräkningar som Vattenfall presenterade i våras kan produktionen från vattenkraften minska med så mycket som 10-15 TWh motsvarande 15-20 procent.

Den stora produktionsminskningen beror bland annat på att stora mängder vatten måste släppas förbi turbinerna för att fisk åter ska kunna vandra i älvfåror som i dag är torrlagda.

Christer Ljunggren, chef för vattenkraft för Vattenfall hoppas och tror inte att effekterna ska behöva bli så stora.

-Men utredningen är så generellt skriven att vi har varit tvungna att upplysa omvärlden om effekterna om alla åtgärder som föreslås verkligen skulle genomföras.

Han välkomnar förslaget till en nationell strategi för vattenkraften som Energimyndigheten och Havs- och Vattenmyndigheten överlämnade till miljöminister Lena Ek tidigare i veckan.

Där föreslås att miljöförbättringarna inte får leda till att vattenkraftsproduktionen minskar med mer än 1,5 TWh. Under ett normalår motsvarar det 2,3 procent.

-Det är ett bra förslag och ett steg i rätt riktning. Nu hoppas vi att vattenmyndigheterna också använder det när de utformar förslagen till åtgärder, säger Christer Ljunggren.

Strategin går i korthet ut på att sätta in mer miljöåtgärder i mindre vattendrag medan de begränsas i de större, till exempel Luleälven med 20 procent av vattenkraften.

-Vid de storskaliga kraftverken är det väldigt svårt att få till en bra biologisk mångfald utan att spilla väldigt mycket vatten och tappa produktion, säger Christer Ljunggren.

Han påpekar att vattenkraften är en förutsättning för att bygga mer sol- och vindkraft eftersom den används för att jämna ut svängningarna i elproduktionen som uppstår när det inte blåser och solen inte skiner.

-Det innebär samtidigt att vi inte ska titta på de storskaliga älvarna. Det går att uppnå goda miljöåtgärder i bäckar som rinner in i huvudfåran.

En som inte är lika positiv till det nya strategiförslaget för vattenkraften är Christer Borg, ordförande för Älvräddarna. I en debattartikel konstaterar han att: ”De båda generaldirektörerna anser att svensk miljölagstiftning inte ska gälla i två tredjedelar av Sverige, det vill säga i merparten av de norrländska älvarna. På vilket sätt det kan försvaras är svårt att se.”

Av: Marie Alpman
Mejla reportern

Största vågkraftverket börjar byggas

Projektet drivs av energiföretaget Fortum och tekniken kommer från företaget Seabased AB. I den första etappen kommer aggregat med en sammanlagd effekt på 1 MW att installeras.

Fullt utbyggd ska anläggningen med sina 340 aggregat få en effekt på 10 MW. Det ger en energiproduktion på 25 GWh. Detta beräknas ske 2016.

Seabased har tagit fram en teknik med så kallade linjärgeneratorer. Dessa står på fundament på havsbotten och är förbundna med bojar på ytan som tar upp vågornas rörelseenergi och överför denna till generatorer via linor. Man räknar med ca 15 vågcykler per minut.

Aggregaten är sammankopplade med varandra genom undervattensställverk. Växelström levereras därifrån via en sjökabel till det landbaserade elnätet.

Anläggningen beräknas ha en livslängd på 20 år.

Ny Teknik: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3835741.ece

2014-07-03

Nybyggnationen av svenska vindsnurror minskar kraftigt. I fjor tillkom knappt 600 MW i ny vindkraftseffekt, nästan en fjärdedel mindre än året innan.
Totalt installerades 258 nya verk med en sammanlagd effekt på 599 MW under 2013. Inte sedan 2009 har så få vindkraftverk byggts i Sverige.
Utbyggnaden bromsas bl a eftersom Sverige har kapacitet att producera mer el än vi förbrukar. Så har t ex elanvändningen sjunkit – konjunktureffekt och installation av olika former av värmepumpar/bergvärme etc.

Fn utgör vindenergin ca 7 % av Sveriges totala elproduktion. Mest produceras i Västra Götaland, Västerbotten och Skåne. Ockelbo är den enskilda kommun som producerar relativt sett mest.

Jag har bergvärme från GreenPeak

 

Regeringens proposition om en skatterabatt för solcellsägare strider mot EU:s regler. Reformen hinner därför inte införas före valet.

Förslaget innebär att mikroproducenter av förnybar el får göra en skattereduktion för sin överskottsel. Privatpersoner såväl som företag får dra av 60 öre på skatte för varje kWh som matas in på det allmänna elnätet. Regeringens mål var att det skulle gälla från den 1 juli 2014.

Det innebär att ett nytt förslag från Alliansen kommer först efter valet i höst.

 

Inget annat land i Europa bygger ut sin vindkraft till havs som Tyskland. Dagens kapacitet på 500MW blir fem gånger så stor när alla vindkraftsparker som håller på att byggas står klara. Ytterligare 6,6 GW är beslutade och hela 28 GW befinner sig på planeringsstadiet.

Eftersom den tyska nordsjökusten är nationalpark måste snurrorna byggas långt från land.

Vinden är starkare och mer stabil än på land, vilket ger fler drifttimmar med full effekt och stabilare elproduktion.

Acceptansen från befolkningen är stor eftersom vindkraftstornen varken syns eller hörs från land.

Man räknar med att priset på havsbaserad vindkraft skall vara ner på motsvarande 70 öre/kWh.

Under maj betalade jag själv 38 öre/kWh dvs något mer än 50% av det beräknade priset från tyska vindkraftverk . Under uppbyggnadsperioden, med stängda tyska kärnkraftverk, riskerar svenska konsumenter en prisökning för att finansiera tysk utbyggnad av vindkraft!

Egen elproduktion

Andrea Rossi påstår att han har uppfunnit tekniken för kall fusion för framställning av energi. Vetenskapsradion har granskat beläggen och kritiserar Mats Lewan, Ny Teknik, för hans oreflekterade positiva omdöme om Rossi och tekniken för energiframställning.
”Endast test kan avgöra om Rossis maskin fungerar”
Andrea Rossi, uppfinnaren av E-Cat-reaktorn, har framställts som en bedragare i ett antal program i vetenskapsradion med titeln Den blinda tron på kall fusion. Dessutom beskylls Uppsala- och KTH-forskare för att vara medlöpare till Rossis arbeten med sin E-Cat-uppfinning, som påstås vara en ren bluff eftersom man inte har detaljkännedom om hur den är konstruerad och om den fungerar.
Läs mer i Ny Teknik: http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3830568.ece

Skutt uppåt på elpriset.

Elpriserna i Sverige har tagit ett skutt uppåt inledningsvis den här veckan. I förra veckan låg spotpriserna på mellan 25 & 35 öre/kWh på den nordiska elbörsen. I går steg priserna till nästan 47 öre. Anledningen är låg kärnkraftsproduktion och underskott i vattenkraftens magasin.

I vårt grannland Norge ligger däremot priserna betydligt lägre. Måndagens pris ligger mellan 14 & 37öre/kWh, varierande beroende på vårfloden.

Man bör kanske fundera över varför vårfloden i Sverige, med risken för omfattande översvämningar inte också gör att priserna kan hållas låga?

I dag den 28/5 ligger priserna i Sverige mellan 17 & 42 öre/kWh.

Information om ändrade elnätspriser.

För en tid sedan fick jag då brevet från Fortum, företaget som äger elnätet som levererar min el.
Du har säker också fått sådan information, annars kommer den säkert inom kort.

Inte oväntat satsar man nu på en höjning av priset! Jag har ju i tidigare information skrivit om hur nätbolagen generellt utnyttjar systemet med nätmonopolför att toppa sina intäkter.
Motiveringen från Fortum lyder: Prishöjningen beror på att vi vill fortsätta att göra vårt elnät bättre. Vårt mål är att du skall få färre och kortare strömavbrott”.

Man glömde att ange ökade vintst!?!?

Höjningen blir på den fasta avgiften. Höjningen blir ca 5%. Samtidigt har vi deflationstendenser i ekonomin! Att man väljer den fasta avgiften och inte den rörliga delen beror på att fler och fler installerar bergvärme, luftvärme, solceller och andra uppvärmningssystem. En höjning av överföringsavgiften skulle därför successivt urholkas.

Abonnemanget dyrare än själva elen

Sveriges hyresgäster betalar nu mer för sina elabonnemang än för elen. Det visar en ny undersökning som Rapport redovisar.

Undersökningen som är gjord av Nils Holgerssongruppen med stöd av Hyresgästföreningen, visar att elpriserna sjunkit där det finns konkurrens men exploderat där företagen har monopol.

Allt högre pris tas ut för elnätet. År 2006 kostade elabonnemanget 26,22 kr/kvm men har nu stigit till 36,57 kr/kvm, en ökning på ca 40%.

Jag har tidigare skrivit om nätbolagens girighet, men att Energimyndigheten skall försöka bromsa prisexplosionen.