Avtal 2017

Nu startar förberedelserna för en ny upphandling!
Nuvarande avtal går ut den 1 september 2017.
Under våren kommer jag att göra en ny upphandling och med din hjälp utöka nätverket med fler medlemmar för att pressa priserna ytterligare.

Har du synpunkter på avtalskonstruktioner eller parametrar i avtalet inför det nya avtalet så hör gärna av dig. Du kan kontakta mig antingen via epost (elgurun@gmail.com), via Facebooksidan (el-länken) en FB-grupp där jag skriver med viss frekvens. Jag finns också på Twitter.

2017-01-17

Läget på elmarknaden vecka 2, 2017

Senast ändrad: 2017-01-17 09:36

 

Läget på elmarknaden vecka 2 rapporterar vi bland annat om att elpriserna föll tillbaka under vecka 2.

Under vecka 2 föll priserna på spotmarknaden tillbaka för samtliga elområden i Norden jämfört med veckan innan. Systempriset hamnade på 30,0 EUR/MWh vilket var 8 procent lägre än veckan innan.

Spotpriserna för de svenska elområdena sjönk mellan 9-11 procent. SE4 noterade ett något högre pris på 31,8 EUR/MWh jämfört med SE1, SE2 och SE3 som noterade samma pris på 30,3 EUR/MWh. Orsaker till att elpriset föll var bland annat att elanvändningen minskade till följd av stigande temperaturer och att kärnkraften producerar på full effekt.

Terminspriserna på nästkommande månad, kvartal och år föll tillbaka under veckan i genomsnitt 1-4 procent. Nästkommande år handlades för 22,8 EUR/MWh vilket var en minskning med cirka 4 procent jämför med veckan innan.

Magasinsfyllnadsgraden i Norden ligger 7 procent under normalvärdet för vecka 2 medan för Sverige ligger motsvarande siffra på 13 procent under normalen.

Tillgänglig kapacitet i kärnkraften i Norden är fortsatt hög och låg under vecka 2 på 100 procent.

Källa. Energimyndigheten

Vattenfall är inte färdiga med investeringar i Tyskland. Erfarenheterna från tidigare tyska investeringar har inte sjunkit in.

Svenska energijätten Vattenfall köper det tyska vindkraftsparkprojektet PNE Wind Atlantis från det tyska bolaget PNE Wind.

Köpesumman anges inte exakt av Vattenfall utan beskrivs som ett lågt, tvåsiffrigt antal miljoner euro.

Vindkraftsparken ligger i den tyska delen av Nordsjön. Projektet har en potential på 73 vindturbiner, enligt ett pressmeddelande.
Ny Teknik.

http://www.nyteknik.se/energi/vattenfall-koper-tysk-vindkraft-6816850

I Tyskland, som redan monterat ner stora delar av sin kärnkraft inom ramen för Energiewende, får tyska konsumenter betala cirka tre gånger mer per förbrukad kWh jämfört med en svensk konsument. En liknande utveckling för Sveriges elkonsumenter kan inte uteslutas.

Läs hela artikeln på

Källa: http://www.nyteknik.se/opinion/vart-karnavfall-ar-en-vardefull-energiresurs-6817043

Sammanställning av månadsmedelpriset 2016.
Källa : Energimarknadsbyrån.

Sol- och vindlobbyn summerar energimängder sett över hela året utan att diskutera om energin verkligen kan levereras när den behövs. Ovetenskapligt beställningsverk, anser Lars Wiegert.

Den 12/7 publicerade Ny Teknik en artikel grundad på en rapport med rubriken ”100 procent förnybar elenergi år 2020 – 2025 – 2030?”, författad av forskare på Högskolan i Halmstad. Rapporten är ett beställningsverk på uppdrag av Greenpeace med flera, med syftet att visa hur kärnkraften på kort tid kan ersättas med förnybart.

Rapporten imponerar föga och är ovetenskaplig genom att den försöker bevisa ett förutbestämt resultat. Man kan bevisa det mesta om man utelämnar viktiga aspekter, vilket är fallet i den aktuella rapporten.

Den summerar energimängder sett över hela året utan att alls diskutera om energin verkligen kan levereras när den behövs.

Det är ju allom bekant att behoven varierar starkt med årstider, tid på dygnet mm. Därför är det den momentana effektbalansen som dimensionerar ett elkraftsystem, vilket häpnadsväckande nog författarna inte tycks förstå. Väderberoende energislag som inte kan regleras äventyrar effektbalansen. Just solceller har egenheten att leverera som mest då behovet är minst och tvärtom.

Vindsnurrornas slumpmässiga leveranser varierar så mycket att vattenkraften snart inte kan reglera tillräckligt mycket för att kompensera variationerna. Följden blir att frekvensen skenar iväg åt ena eller andra hållet och hela kraftnätet riskerar att braka samman. Tar man bort kärnkraften äventyras hela landets elkraftförsörjning.

Rapporten förutsätter även ökad förbränning av biomassa. Här är en annan naturlag som förtigs, nämligen att förbränning av biomassa släpper ut växthusgaser. Det spelar ingen roll om man försöker rättfärdiga koldioxidutsläppen med att det absorberas av återväxt på annat håll. Kvar står det faktum att mindre eldning med biomassa minskar koldioxidutsläppen. Förvisso är det bra för klimatet att odla skog, men inte att elda upp den.

Rapporten är alltså inte värd ens trycksvärtan och borde inte publiceras i ansedda media.

Lars Wiegert, civilingenjör med 40 år i elkraftens tjänst

Papperstunna solceller.

Ett internationellt forskarlag på Syddansk Universitet har lyckats framställa en ny typ solceller som är tunna som ett papper.
Under fem års tid har ett arbetslag bestående av 14 forskare på Nanosyd centrum på Syddansk Universitet arbetat med att ta fram framtidens solceller.
Målet från starten har varit att ta fram en ny, supertunn solcell som också är betydligt billigare än dagens. Nu har forskarlaget nått ett genombrott i sitt arbete.
Den nya typen av kolbaserad solcell som de lyckats konstruera är tunn som ett papper, böjbar och tillverkad av ett organiskt material. Utvecklingsarbetet med solcellerna ska i princip vara färdigt, och nu återstår att trycka cellerna på band av folier eller celluloid för att de senare ska kunna appliceras på bland annat hustak, båtar och bilar, skriver sajten Energinyheterna.
– De tekniska framsteg som vi ser just nu kommer att bidra till att tillverkning av solceller och alstring av solenergi blir så billigt att detta kan göras utan komplicerade politiska beslut och statliga bidrag, säger Morten Madsen, universitetsläraren vid NanoSyd centrum vid Mads Clausen Institutet vid University of Southern Denmark, till Berlingske Business.
Arbetet med Syddanska Universitet har bland annat bekostats med stöd från EU och företaget Danfoss, som utöver pengar också bidragit med en produktionsanläggning för att framställa solcellerna enligt metoden ”roll-to-roll”, som bland annat möjliggör tillämpningar inom massproducerad elektronik.
Strukturer som tryckts på det sättet väntas ge dessutom funktionella polymerer helt nya användningsområden i framtiden.
Ett problem som dock återstår att lösa är att supertunna solceller i dagsläget har betydligt kortare livslängd än tjockare, konventionella celler.

Hej!

Du har ju, som medlem i ”Elnätverk Hans E Berg”, fått ett brev från Borås Elhandel. Jag har haft kontakt med Borås m a a att spotpriset på Nordpool stigit kraftigt. Anledningen till prisökningen är ju bl a  att nivån i  vattenmagasinen är väldigt låg (kunde man inte ana med tanke på den sommar vi haft i år) och att meteorologen spår en kall  vinter. En annan osäkerhetsfaktor är ju ev driftsstörningar inom kärnkraften. Som lök på laxen fick vi ju en försmak på vad som ev komma skall för någon vecka sedan. Själv klarade jag mig undan eftersom jag var på varmare breddgrader.
Vilket råd skall man då våga sig på?

  1. Om du bor i en lägenhet och har liten förbrukning kan du fortsätta med nuvarande avtal.
  2. Om du bor i villa och har en normalförbrukning på ca 20 000 kWh kan ju alternativet med vintersäkring kännas intressant.
  3. Om du har flera anläggningar villa och fritidsanläggning/-ar som utnyttjas även vintertid (jul- och nyårsfirande, sportstuga i snörikt område etc.) och inte vill att kostnaderna skall skena, så är alternativet med fast pris fram till 1/9 2017.

En anmärkning kan vara att en vargavinter medför rikligt med nederbörd och rimligen måste resultera i välfyllda vattenmagasin under våren och därmed sjunkande priser.

Valet är ju mycket beroende på den egna plånbokens tjocklek och trots allt är det  ju nätkostnaderna som är det stora problemet.

(Jag skriver ju mer eller mindre oregelbundet på Facebook- El-länken och på www.energiutveckling.se om skeenden inom elområdet.)

Svara gärna på Lars enkät!

Som jag skrivit tidigare så har priset på el stigit betydligt under senaste veckorna. Orsaken är bl a de låga nivåerna i vattenmagasinen och hotet om en vargavinter.
Jag har i anledning av detta talat med vår leverantör, Borås Elhandel.
Du kommer därför att i veckan att få ett brev från Borås E.
Vi har kommit överens om att de som så önskar skall få byta till ett fast avtal som gäller från 1/12-16 tom 31/8-17, dvs till dess nuvarande avtal gå ut.
Jag hoppas att det skall vara attraktivt för dig som vill säkra utgifterna under den kommande perioden.
För att avtalet skall gälla måste du svara direkt du fått brevet.
Du som vill fortsätta med ditt pågående avtal sitter lugnt i båten.
Jag är på resa och kommer hem till Sverige i veckoslutet.

Ändring i förordning om investeringsstöd till solceller

by Bengt

Den 29 september beslutade regeringen att flytta fram sista datum för att slutföra stödberättigande åtgärder till solcellsinstallationer från den 31 december 2016 till den 31 december 2019 i förordning (2009:689) om statligt stöd till solceller.

Det nya datumet överensstämmer med den beslutade budgeten på 1,395 miljarder till investeringsstöd för solceller under åren 2016-2019, så detta var en förväntad ändring.

Inga förändringar i stödnivåer och maximalt stödbelopp fanns med i denna regeländring.