Abonnemanget dyrare än själva elen

Sveriges hyresgäster betalar nu mer för sina elabonnemang än för elen. Det visar en ny undersökning som Rapport redovisar.

Undersökningen som är gjord av Nils Holgerssongruppen med stöd av Hyresgästföreningen, visar att elpriserna sjunkit där det finns konkurrens men exploderat där företagen har monopol.

Allt högre pris tas ut för elnätet. År 2006 kostade elabonnemanget 26,22 kr/kvm men har nu stigit till 36,57 kr/kvm, en ökning på ca 40%.

Jag har tidigare skrivit om nätbolagens girighet, men att Energimyndigheten skall försöka bromsa prisexplosionen.

Lämna ett svar

Post Navigation